maandag 18 mei 2009

Op de kinderboerderij





Varkentje Klont is een varkentje, dat woont op de kinderboerderij in de grote stad. Vroeger woonde Varkentje Klont in een heel vies kot. Een kot dat is een stalletje voor varkens. Daar kwamen elke dag gemene mensen langs die heel slecht waren voor Varkentje Klont. Gelukkig woont Varkentje Klont nu op de kinderboerderij. Daar is ze heel gelukkig.
Op een dag kwam er een kippetje naar de grote stad. Dat kippetje wilde ook op de kinderboerderij wonen. Maar het kippetje was een beetje raar, vond Varkentje Klont. Het kippetje was niet wit, maar roze. En het wilde niet met de haan op stok, maar alleen met de andere kippetjes.
Varkentje Klont vond dat Kippetje niet op de kinderboerderij thuishoorde. Kippetje moest weg. Heel ver weg. Daarom bedacht Varkentje Klont een slim plannetje. Ze riep alle dieren op de kinderboerderij bij elkaar in de grote schuur. Ze ging rechtop staan en zei: “Kippetje is raar! Kippetje moet weg! Wie is het met mij eens?”
Veel dieren deden hun pootje omhoog, maar sommige dieren keken boos. Zij waren het niet met Varkentje Klont eens. Toen zei Varkentje Klont: “We jagen gewoon alle dieren weg die het niet met mij eens zijn. Die dieren moeten maar in een vies kot ergens anders gaan wonen. Roze dieren horen niet op de kinderboerderij.” De meeste dieren riepen toen heel blij: “Hoera! Goed gezegd, Varkentje Klont.” En ze joegen het kippetje en haar vriendjes weg.
Kippetje was natuurlijk wel verdrietig. Maar ze zei: “Als ik op de kinderboerderij niet mag zijn wie ik ben, dan ga ik liever ergens anders wonen.”
Toen werd het weer rustig op de boerderij. Varkentje Klont was de held. De andere dieren wilden graag dat Varkentje Klont de baas werd. Dat vond Varkentje Klont zelf ook. Toen maakte Varkentje Klont met verf een heel mooi bord voor op de kinderboerderij. Iets wat alle dieren en kinderen goed moesten onthouden. Onthoud jij het ook? Op het bord stond:
“Alle dieren zijn gelijk. Maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

En na verloop van tijd kwam de Boer van de kinderboerderij weer terug van zijn reis.
Hij riep de dieren bij zich en vroeg “wat hebben jullie met het goede gedaan dat ik jullie gegeven heb?”. Het kippetje zei: ik heb het goed van u tot mij genomen en er heel veel eieren van gelegd. De Boer zei: goed gedaan kippetje, over weinig heb ik je verantwoordelijkheid gegeven, over veel meer zul je verantwoordelijk zijn.
Toen moest Varkentje klont haar verhaal doen……
Ik heb het kippetje van de kinderboerderij gejaagd
Nou zij de boer boos waar is dan jou verantwoordelijkheid !!
Varkentje Klont merkte op dat dit niet zomaar kon op de kinderboerderij.
Met zijn hoofd naar beneden zei Varkentje Klont tegen het kippetje jij bent hier voortaan welkom op onze kinderboerderij.
Vanaf nu zijn kippetje en Varkentje Klont de aller beste vriendjes.