woensdag 15 april 2009

JIMMY BOY





JIMMY BOY

Jimmy Boy woont met zijn vader op boerderij  "Knorknor".
En net als ieder jong varken, rolt Jimmy het liefste door de modder. Dat vindt hij echt geweldig.
Op een dag komt  neefje Knarrie aangerend. Wat heeft hij een haast! In zijn snuitje heeft hij de krant.
"Moet je lezen, moet je lezen,"hijgt hij buiten adem. "Vandaag komt er een nieuw varken bij ons wonen."
" Knarrie heeft gelijk,"bromt pappa Boy. "en ze komt vandaag."
"Ze?"roept Jimmy verbaasd. Pappa knikt. "Ja, ze heet Tina,"zegt hij.  Ook pappa is verrast. Het
is lang geleden dat een meisjesvarken op de boerderij kwam. Ja, behalve mamma dan.
"Hallo!"horen ze plotseling bij het hek. Jimmy kijkt en hij ziet het mooiste meisje staan dat hij
ooit gezien heeft.
"Ik ben Tina. Is dit boerderij Knorknor?"vraagt het meisje. Jimmy kan geen woord zeggen.
Hij voelt zijn hard heel hard bonzen.  "Kijk eens wie we daar hebben," klinkt opeens een harde
stem. Het is Marty. "Mag ik me voorstellen, Ik ben Marty."Met zijn grote logge lichaam duwt hij Jimmy gewoon opzij.
"Hé, weg jij!" Daar heb je Knorrepot. Hij is het grootste varken op de boerderij en het sterkste. Marty en Knorrepot willen allebei Tina helpen en maken ruzie met elkaar. "Ik zag haar het eerste,"knort Marty. "Niet waar! Ik zag haar het eerste!"roept Knorrepot.
Jimmy vindt het helemaal niet leuk. Maar ja, wat kan hij beginnen?  Eerlijk gezegd is hij een beetje bang voor hen. Jimmy is de kleinste op de boerderij en Marty en Knorrepot zijn veel groter en sterker dan hij. "Wie niet sterk is moet slim zijn,"zegt pappa Boy altijd tegen hem. Maar ja, daar heeft hij nu weinig aan. En Tina ziet er zo lief uit. Jimmy loopt zuchtend weg. Ach, ze vindt Marty en Knorrepot vast stoerder dan mij, denkt hij. "Hé, jij daar! Wacht op mij,"hoort hij achter zich. Verbaasd kijkt hij achterom en ziet hoe Tina lachend naar hem toe komt. "Wil jij mij hier de weg wijzen?" Dat wil Jimmy wel. "Ja hoor. Enne, ik ben Jimmy,"antwoordt hij verlegen. Jimmy laat Tina de hele boerderij zien. De stallen, de dieren en ook het huisje waar hij met zijn vader en moeder woont.
Marty kijkt heel boos. "Wat denkt hij wel om zomaar mijn nieuwe vriendinnetje af te pakken,"roept hij. "Jouw vriendinnetje? De mijne zal je bedoelen,"schreeuwt Knorrepot en loopt naar Jimmy toe. "Wegwezen jij!"en hij geeft Jimmy een grote duw. Arme Jimmy. Hij valt met zijn nieuwe kleren in de blubber. Eigenlijk wil hij nu weglopen, maar  opeens krijgt hij een idee.
"Waarom zouden we nu ruzie maken,"zegt hij. "Ik heb een idee. Ik heb zin om vanavond een feestje te houden. Met lekker eten en muziek. Zie je die sloot daar?  Wie van ons drieën over die boomstam durft te gaan en droog aan de overkant komt, mag vanavond met Tina dansen," stelt hij voor. Marty en Knorrepot kijken naar het water. "Dat is een makkie," lacht Marty. "En weet je, jij mag als eerst. Omdat je de kleinste bent. Ik wil je wel eens in het water zien vallen,"grinnikt hij. "Oké,"roept Jimmy. Heel voorzichtig, voetje voor voetje loopt hij over de smalle boomstam. Onder zijn pootjes ligt het natte koude water. Maar Jimmy is niet bang en komt met gemak aan de overkant. "Nu jij Marty."roept Jimmy. Stoer komt Marty aanlopen. "Dat is voor baby's," gromt hij en zet één poot op de stam. Daarna zijn andere poot. Ook hij loopt heel voorzichtig eroverheen. Maar als hij op de helft is, moet Jimmy heel hard niezen. Marty schrikt daar zo van, dat hij zijn evenwicht verliest en in het water valt. Kletsnat spartelt hij in de sloot. "Sorry,"roept Jimmy vanaf de kant. "Dat deed je expres,"schreeuwde Marty boos.
"Nu is het mijn beurt!"gromt Knorrepot. Als dat kleintje dat kan, dan kan ik het ook, dacht hij bij zichzelf. Ook hij zette eerst één poot en daarna de andere op de boomstam. Maar zijn poten waren veel te groot om op de smalle stam te blijven staan en ook hij viel met een grote plons in het water. "Ik heb gewonnen,"juicht Jimmy Boy vanaf de kant.
En zo kwam het, dat Jimmy Boy die avond met Tina mocht dansen. De muziekvarkens deden erg hun best om de vrolijkste muziek te maken.  Marty en Knorrepot zaten zuur te kijken.
"Wat goed van je,"zegt Tina zacht. "Ach, wie niet groot en sterk is, moet slim zijn,"fluistert hij lachend.