maandag 1 maart 2010

De Geniale Paashaas


De Geniale Paashaas

Er was eens een haasje lief en klein,
Die niet zo goed wist wat hij later wilde zijn.
Wat wilde hij worden: politieman, voetballer of piloot?
Zoveel keuzes…zuchtend kroop hij bij papahaas op schoot.

Papa, papa, ik weet het allemaal niet meer!
En als ik denk dat ik het weet, dan bedenk ik me weer.
Ik heb geen idee wat ik later als ik groot ben wil doen,
Ik wil weinig moeten werken, maar wel heel veel poen!

Papahaas, die dit herkende, moest heel hard lachen toen
En zei: lieve schat, weet je wat jij moet doen?
Word jij maar, net als deze oude baas
De enige echte paashaas!

Paashaas zijn is echt heel erg fijn,
Want je hoeft maar één keer per jaar heel actief te zijn!
Je hebt het twee dagen per jaar dan razend druk.
Maar de rest van het jaar heb je gewoon heel veel geluk!

Ja maar papa, zei het kleine haasje, wie moet dan al die eieren kleuren?
Geen zorgen zoon, als jij groot bent zal dat in een fabriek gebeuren!
Maak je maar geen zorgen zoon,
Tegen die tijd is dat heel gewoon.

Het kleine haasje dacht even heel goed na
En wist het zeker: hij werd Paashaas, net als pa!
Want  papa was bijna altijd thuis, maar wel heel rijk!
En papa’s hebben tenslotte (bijna) altijd gelijk!

Nu is het haasje groot en sterk
En vond het voor twee dagen toch best veel werk
Het hele jaar moest hij trainen, en lopen en rennen
Om op twee dagen in een jaar de hele wereld te verwennen.

Hij moest iets anders gaan bedenken
Zodat hij na één zo’n dag even bij kon tanken.
“ik kan andere paashazen in huren,
Maar ik kan ook gewoon eieren per post sturen”.

En zo bedacht hij een prima plan,
En huurde een collegahaas in voor China en Japan.
En één voor Australië, Amerika en Nieuw Zeeland
Die verstopten hun eieren op het strand!

Afrika bleef een probleem: daar wilde geen paashaas heen.
Want paashazen zijn nu eenmaal niet van steen
En aangezien chocolade in de zon smelt,
Heeft zich voor deze locatie nog niemand gemeld.

Maar verder gaat het het paashaasje heel goed af.
Paashaas zijn is echt geen straf!!
Met al dat personeel erbij,
Hoeft hij minder te werken en is iedereen blij!

suzanne